قالب وبلاگ


بوم شناسی
بوم شناسی علم مطالعه روابط موجودات زنده با همدیگر و همچنین محیط آنهاست 
نويسندگان

درک و دریافت تنش آب به سرعت توسط گیاهان احساس می شود و به پیام های مولکولی که در آبشارهای پروتئین کنیازهای فعال شده با میتوژن، پروتئین فسفاتازها، فسفولیپیدهای پیام رسان و تعدیلات چندگانه پس از ترجمه نقش دارند، ترجمه می شود. این ژن ها برنامه ریزی مجدد رونویسی ژن های مسئول خشکی که برای طی کردن دوره خشکی و کم آبی ضروریند، القا می کنند. نهایتاً، فعال شدن مسیر پیام دهی تنش به تجمع اسمولیت های مختلف جهت غلبه بر شرایط کم آبی منجر می شود. تجمع پلی آمین ها به میزان زیاد در پاسخ به خشکی با نقش آن ها در حمایت گیاه در برابر خشکی همسوست. در سال های اخیر، مطالعات مولکولی و ژنتیکی سازوکارهای ویژه ای برای پلی آمین ها در حمایت در برابر خشکی و مسیرهای پیام دهی آشکار کرده اند. ما در بخش های بعدی یافته های جدید حاصله توسط گروه خودمان توضیح می دهیم که دال بر تنظیم متقابل پلی آمین ها با مسیرهای هورمونی تنش و زهکشی متابولیک پلی آمین در پاسخ به کم آبی است و این با متابولون که در بخش قبلی توضیح داده شد، موازی و همسوست.


موضوعات مرتبط: اکولوژی، فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 11 بهمن 1391برچسب: پلی آمین ها در تنش خشکی, ] [ 16:46 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

پلی آمین ها ترکیبات پلی کاتیونی کوچکی با وزن مولکولی کم هستند که در تمام موجودات زنده وجود دارند. فراوانترین پلی آمین ها دی آمینی به نام پوترسین (PUT)، تری آمینِ اسپرمیدین (Spd) و تترا آمین اسپرمین (Spm) است (شکل 1).

حضور گروه های آمینی در ساختار شیمیایی آن ها در pH فیزیولوژیک بارهای مثبتی ایجاد می کند که پیوند شدن پلی آمین ها را با درشت مولکول های با بار منفی و فسفولیپیدها امکان پذیر می سازد. در تمام موجودات زنده، اولین پلی آمین ساخته شده پوترسین است که از راه آنزیمی و با آنزیم اورنتین دکربکسیلاز تولید می شود. گیاهان و باکتری ها یک مسیر دیگر برای تولید پوترسین از راه دکربکسیلاسیون آرژینین به کمک آنزیم آرژینین دکربکسیلاز دارند. در اثر فعالیت آرژینین دکربکسیلاز طی دو مرحله ی آنزیمی به کمک آنزیم های آگماتین ایمنوهیدرولاز و Nکربامویل پوترسین آمیدوهیدرولاز، آگماتین به پوترسین تبدیل می شود. وزن مولکولی بالای آمین ها با اضافه شدن متوالی بخش های آمینوپروپیل به اسکلت پوترسین از راه واکنش های آنزیمی (به کمک آنزیم های اسپرمیدین و اسپرمین سینتاز) به وجود می آید. دهنده گروه های آمینوپروپیل، S-آدونوزیل متیونین دکربکسیله شده است که از دکربکسیلاسیون S-آدونوزیل میتونین به کمک SAM دکربکسیلاز ساخته می شود.


موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 11 بهمن 1391برچسب: بیوسنتز, کاتابولیسم و الحاق پلی آمین ها, ] [ 16:45 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

لازم است که گیاهان نیتروژن را جهت رشد به طور کارآمدی از خاک به دست آورند. زیرا نیترات یکی از منابع اصلی نیتروژن برای گیاهان عالی است. آن ها نیترات را به دو شکل آلی (آمینو اسیدها، پپتیدها و پروتئین ها) و غیرآلی (نیترات، آمونیوم و اوره) جذب می کنند که غلظت این دو شکل نیتروژن به نوع خاک، درجه حرارت و فعالیت میکروارگانیسم ها بستگی دارد. چون گیاهان موجودات زنده ی غیر متحرکی هستند، نمی توانند محیط احاطه کننده خود را انتخاب کنند بلکه می توانند با آن سازگار شوند. بنابراین، آن ها دارای چندین سیستم جذب و انتقال جهت مطلوب ساختن و حمایت از رشد خود در پاسخ به شرایطی که به سرعت تغییر می کنند، هستند. بنابراین جذب نیترات و تخصیص آن از عوامل کلیدی و مهم در استفاده ی کارآمد از نیتروژن است. جذب نیترات از خاک و حرکات درون و برون سلولی در گیاه مستلزم ناقلین غشایی است. چهار خانواده ژنی،

ü      ناقل نیترات 1/ ناقل پپتید (PTR /1NRT)

ü      2NRT

ü      کانال کلراید (CLC)

ü      کانال کندآنیونی همراه 1 همولوگ 3 (SLAH /1SLAC)

در جذب، تخصیص و ذخیره در گیاهان عالی نقش دارند. مطالعات در مورد این ناقلین یا کانال ها، دیدگاه های جدیدی نسبت به سازوکارهای مولکولی جذب و تخصیص نیترات فراهم کرده اند. به طور قابل توجهی تعدادی از این ناقلین نقش های متنوعی در احساس نیترات، نمو گیاه، دفاع در برابر پاتوژن و یا پاسخ به تنش بازی می کنند. 


موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 11 بهمن 1391برچسب: جذب, تخصیص و پیام رسانی نیترات, ] [ 16:42 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

کارشناس علوم گیاهی، کارشناس ارشد بوم شناسی گیاهی و دانشجوی دکتری فیزیولوژی گیاهی دانشگاه اصفهان
آرشيو مطالب
مهر 1393
مرداد 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 بهمن 1392 دی 1392 مهر 1392 شهريور 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 فروردين 1391
امکانات سایت

   آی پی رایانه شما :

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 21
بازدید کل : 12646
تعداد مطالب : 141
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1