قالب وبلاگ


بوم شناسی
بوم شناسی علم مطالعه روابط موجودات زنده با همدیگر و همچنین محیط آنهاست 
نويسندگان

 سلولهاي زنده آبكش، مواد غذايي مثل قندها را از طريق پلاسمادسماتا (Plasmodesmata) به ساير سلولها و اندامهاي گياه منتقل مي نمايند. بافت آبكش از عناصر آوند آبكش و سلولهاي همراه تشكيل شده است. آبكش از سلولهاي مادر لايه كامبيوم كه سلولهاي چوبي را نيز توليد مي كنند بوجود مي آيد. آبكش مانند چوب داراي الياف و سلولهاي پارانشيمي و سلولهاي شعاعي مي باشد. عناصر آوند آبكش شبيه عناصر چوبي از هر دو انتها بر هم منطبق بوده و لوله هاي آبكش را بوجود مي آورند. ولي بر خلاف عناصر چوبي ديواره انتهايي كاملا باز نبوده ولي در عوض پر از منفذهاي كوچكي هستندكه از درون آنها سيتوپلاسم از سلولي به سلول ديگر منتقل مي شود. اين مناطق منفذدار آوند آبكش، صفحات آبكش ناميده مي شوند. عناصر آبكش هنگام بلوغ بدون هسته مي باشند، ولي علارغم اين واقعيت سيتوپلاسم آنها براي انتقل مواد غذايي به صورت محلول در سراسر گياه بسيار فعال است. ظاهرا سلولهاي همراه ارتباط خيلي نزديكي با لوله هاي آبكش دارند و باعث انتقال غذا مي شوند. انتقال شیره پرورده براساس تئوری فشار اسمزی صورت می گیرد. ابتدا در منبع قندها به صورت فعال وارد آوندهای آبکش منبع شده سپس پتانسیل اسمزی در این آوندها افزایش یافته و آب مورد نیاز خود را از آوندهای چوبی گرفته و فشار افزایش یافته و مواد قندی و دیگر مواد موجود در آوند آبکش براساس شیب فشار به سمت مخزن حرکت کرده و در آنجا پس از تخلیه پتانسیل اسمزی مثبت تر شده و آب اضافی مجددا وارد آوند چوبی می شود.

 


موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:

 فضای آپوپلاستي به دو بخش فضای آزاد پخش (آب) و فضای آزاد دونان تقسیم می شود که در بخش اول مکانیسم حرکت یونهای معدنی صرفا شیب غلظت بوده و به تعادل می رسد و اگر ریشه در آب مقطر قرار گیرد تمام یونهای جذب شده به آب مقطر برمی گردد. اما در بخش دوم، یونه به ویژه کاتیونها جذب بارهای منفی ماکرومولکولهای تشکیل دهنده دیواره شده و تراکم آنها افزایش یافته و میزان جذب آنها افزایش می یابد.


موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 30 تير 1391برچسب:انتقالات غيرفعال و قلمروهاي آنها را بنويسيد,, ] [ 18:5 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 انتشار از خلال غشاء به صورت غیرفعال، در جهت شیب الکتروشیمیایی صورت گرفته و به دو بخش ساده و تسهیل شده تقسیم می شود. در انتشار تسهیل شده پروتئین های غشایی اعم از کانال ها (دایمرهای پروتئینی انتگرال غشایی با سرعت بالا 106 الی 108) و ناقل ها که در اثر تغییر شکل خود باعث انتقال مواد از خلال غشاء می شوند، نقش دارد. ناقل ها به عنوان یونی پورترها شناخته می شوند و دارای سرعتی برابر 102 الی 104 مولکول در ثانیه است. از کانال ها می توان به آکواپورین ها که حرکت آب را از غشاء سلول تسهیل می کند و این مسیر اول انتقال آب است و مسیر دوم، انتشار ساده از لابه لای غشای لیپیدی صورت می گیرد. از ناقل ها می توان به انتشار گلوکز و اسیدآمینه از عرض غشاء پلاسمایی سلول های پستانداران، اشاره کرد.


موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:

فضای آپوپلاستي به دو بخش فضای آزاد پخش (آب) و فضای آزاد دونان تقسیم می شود که در بخش اول مکانیسم حرکت یونهای معدنی صرفا شیب غلظت بوده و به تعادل می رسد و اگر ریشه در آب مقطر قرار گیرد تمام یونهای جذب شده به آب مقطر برمی گردد. اما در بخش دوم، یونه به ویژه کاتیونها جذب بارهای منفی ماکرومولکولهای تشکیل دهنده دیواره شده و تراکم آنها افزایش یافته و میزان جذب آنها افزایش می یابد.


موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:

 انتقال از عرض غشاء به دو صورت فعال (اوليه که به طور مستقيم وابسته به ATP، انتقال فعال ثانويه به طور غير مستقيم وابسته به ATP) و غير فعال (انتشار ساده وتسهيل شده به کمک پروتئين هاي غشائي اعم از کانال ها يا ناقل ها) صورت مي گيرد که در نوع دوم نيازي به مصرف انرژي نيازي نيست زيرا انتقال از غلظت بالاتر به غلظت پايين تر صورت مي گيرد. اما در نوع اول انتقال مواد، به مصرف انرژي نياز است زيرا مواد برخلاف شيب الکتروشيميايي (شيب غلظت و شيب الکتريکي) منتقل مي شود. منابع انرژي مورد نياز نيز به سه دسته تقسيم مي شود:

الف- هيدروليز ATP 

ب- انرژي حاصل از واکنش هاي اکسيد و احياء نظير زنجيره انتقال الکترون در ميتوکندري و کلروپلاست.

ج- گرفتن انرژي نور توسط مولکول ناقل مثل باکتريوردوپسين موجود در غشاء سلول هاي باکتريايي با جذب نور پروتون ها را از سيتوپلاسم خارج کرده و هنگام بازگشت اين پروتون ها يک نيروي مفيد (نيروي محرکه پروتوني يا PMF) براي ورود مواد موردنياز برخلاف شيب الکتروشيميايي (انتقال فعال ثانويه) مي تواند مورد استفاده قرارگيرد.

 


موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 30 تير 1391برچسب:منابع انرژي لازم براي انتقال غشايي چگونه تامين مي شود؟ , ] [ 17:40 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

  مفهوم Synusia یا سینوسی: يك تكه پوشش گياهي يا يك جامعه گياهي كه از گونه هايي با شكل رشد متفاوت،تشكيل شده است. مثلا يك علفزار ممكن است از علفهاي پاياي پراكنده، علف هاي ريزوم دار ويك ساله تشكيل شده باشد. هر يك از اينها يك نوع متفاوت از شكل حيات است و هر كدام از اين اشكال حيات ممكن است گونه هاي متعددي را در برگيرد. گونه هاي هر شكل حيات كه با هم در يك زيستگاه رشد مي كنند، به عنوان سینوسی يا یونین معرفي مي شوند. اينها يك هويت مستقل نسبت به بقيه جامعه دارند.به همين دليل آنها توسط برخي از محققان به عنوان واحد اساسي پوشش گياهي خصوصا در ارتباط با جانوران در نظر گرفته مي شوند.

 

    جوامع خيلي ساده مثل علفزارهاي يك ساله ممكن است فقط از يك سینوسی گياهي تشكيل شده باشد.جوامع پيچيده تر مثل جنگلها، ممكن است از 10 يا تعداد بيشتري سینوسی تشكيل شده باشند. در واقع مي توان هر يك از لايه هاي يك جنگل چند لايه اي مثل لايه ي درختي،درختچه اي،علفي و خزه اي را يك سینوسی در نظر گرفت. اما از يك ديدگاه كاربردي،فرد ممكن است بيش از يك نوع شكل حيات در هر لايه ي جنگل مثل در ختان خزاندار و هميشه سبز در لايه درختي يا ژئوفيتهاي يك ساله و همي كريپتوفيتها در يك لايه علفي تشخيص دهد.

    سینوسی ممكن است به كمك يك طبقه بندي از شكل حيات مثل سيستم مشهور رانکایر كه به يك كليد ترقي كرد و با مهارت بيشتر توسط النبرگ و مولر اصلاح شد،مشخص شود. البته ممكن است سینوسی با صراحت كمتري با رده هاي بالاتر (وسيع تر) شكل حيات شناسايي شود.

    مزاياي سینوسی كاملا واضح است: سینوسی به سادگي و حتي بدون آگاهي از نام گونه ها شناسايي مي شود. توضيحات مربوط به تجسم تركيبات سینوسی ها يك تصوير واضح از جوامع و يك ايده مشخص از شرايط زيستگاه آنها را فراهم مي كند. تركيبات سينوسي حتي در عرض محدوده هاي نواحي فلورستيكي متفاوت،مي تواند تعقيب شود و شناسايي روابط اكولوژيكي را ممكن مي سازد.  بنابراين،آن ها براي قياسهاي جهاني به طور مشابه وقتي اين تشكيلات وجوددارند، مفيد هستند.

در هر حال، اگرچه آن ها به عنوان واحدهاي اساسي براي تقسيم بندي پوششهاي گياهي مفيدبودند، فرد بايد به طور دلخواه واحدهاي اكولوژيكي و توپوگرافيكي تمام آن جوامعي كه از چندين سينوسي تشكيل شده اند مثل توده هاي (استاندهاي) جنگلي يا جوامع خارستان، جداكند. سینوسی ها بايد به عنوان زيرواحدهاي به صورت ساختاري قابل تعريف، در جامعه گياهي بحث شوند.  

                                                                                                                                                                                                                                


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 30 تير 1391برچسب: مفهوم Synusia یا سینوسی:, ] [ 17:36 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

  توالي: بر اساس وضعيت محل دو نوع توالي داريم : اوليه و ثانويه

در توالي اوليه: پيشگامها برروي يك لايه سنگي بوجود مي آيند و در آن محل قبلا پوشش گياهي وجود نداشته است.

در توالي ثانويه: پيشگامها در منطقه اي كه قبلا پوشش گياهي و خاك وجود داشته است،به وجود مي آيند.

توالي در مزارع متروكه(رها شده):در نواحي جنگلي خصوصا در جنگل هاي مناطق گرمسيري رويه ي تبديل جنگلها به مزارع كشاورزي روبه افزايش است. اين اقدام در واقع يك نوع آشفتگي به حساب مي آيد. پس از تبديل جنگل به مزرعه و استفاده زياد از آن مواد غذايي خاك كاهش يافته فون،ميكروفلور و پروفيل خاك تغييرمي كند. پس از اينكه زمين براي محصولات كشاورزي كارايي خود را از دست داد،آن را رها مي كنند.

حالا باتوجه به شدت آشفتگي پوشش گياهي جديد دو نوع توالي (يعني اوليه وثانويه)به وجود مي آيد. اگر آشفتگي خاك به حدي شديد باشد كه بر اثر فرسايش شديد خاك پروفيل خاك از بين رود و پوشش گياهي جديد بر روي سنگ فاقد خاك (داراي مقدار كمي خاك ضعيف)به وجود آيد،توالي از نوع اوليه است. اگر چنانچه فرسايش خاك شديد نباشد و پروفيل كاملا تخريب نشود،پوشش گياهي جديد روي يك لايه خاك به وجود مي آيد و توالي از نوع ثانويه است. تركيب پوشش گياهي جديد در اين گونه توالي ها به عوامل مختلفي بستگي دارد. يكي از اين عوامل وسعت آشفتگي و ناحيه ي آشفته شده است. اگر وسعت سطح آشفته شده كوچك باشد،تركيب پوشش گياهي جديد شبيه به تركيب پوشش گياهي واحد هاي گياهي اطراف ناحيه ي آشفته شده، است. زيرا گونه هاي گياهي مهاجم از نواحي مجاور به سرعت منطقه خالي شده را مي پوشانند. سرعت توالي در مزارع رها شده به مراتب بيشتر از توالي اوليه است و از نظر اشكال حياتي با هم تفاوت دارند. در مزارع متروكه،اولين گياهاني كه ديده مي شوند،معمولا از نوع علفهاي هرز يك ساله،علفهاي هرز دو ساله وسپس گياهان علفي پايا خصو صا اعضاي خانواده گندم هستند. در برخي نواحي مثل نواحي گرمسيري Oklehama يك مرحله علفي يك ساله مشخص (Aristida oliganta)ممكن است به خاطر پايين بودن سطح نيتروژن خاك،قبل از علفهاي پايا به وجود آيد. سپس چوبيهاي پايا به علفي هاي پايا افزوده     مي شود. در ابتدا اين چوبيها از نوع كامه فيتها هستند. سپس پيشگامها ودرختچه هاي درخت مانند( Arborescent)،درختان سريع الرشد آفتاب پسند اضافه مي شوند. البته شايان ذكر است كه نوع خاك،PH وسطح غذايي آن در تعيين نوع اشكال حياتي كه يكي پس از ديگري مي آيند،نقش دارد. مثلا در خاكهاي اسيدي و اوليگوتروفيك كامه فيتها و در مزوتروفيك فانروفيتها پس از علفها وارد منطقه مي شوند. پس از رسيدن به بلوغ و تشكيل تاج هاي به هم پيوسته،گياهان علفي حساس به سايه به خصوص Grasses از بين مي روند.به جاي اينها علفهاي مقاوم به سايه و حتي خزه ها ممكن است به وجود آيند.در همان زمان كه تاج ها به هم پيوسته است،گونه هاي درختي مقاوم به سايه به صورت نهال به اشكوب زيرين وارد مي شوند. درختان آفتاب پسند كه نمي توانند خود را احياء كنند(زيرا بذر آنها درسايه زير تاج خود قادر به رشد نيست)و از طرفي درختان سايه پسند زيرين با رشد كند خود،خود را به تاج درختان آفتاب پسند پيشگام مي رسانند وتاج آنها با هم همپوشاني مي كند. از اين به بعد سرعت رشد آنها به خاطر وجود نور بيش از حد مورد نياز شان كاهش مي يابد.

آخرين شكل حياتي كه به منطقه مي رسد،دارزيهاي آوند دار هستند.در جنگلهاي باراني گرمسيري هاوايي،خود دارزي هاي آوندي هم داراي توالي خاص خود هستند،به طوريكه ابتدا دارزيهاي جلبكي،خزه اي،سرخسي،علفهاي دارزي ونهايتا گياهان چوبي دارزي بذري،وارد مي شوند. اين دارزيها به صورت لايه لايه قرارمي گيرند.پيچنده هاي بالارونده معمولا در جنگلهاي باز جزو آخرين اشكال حياتي وارد شده هستند. اينها ممكن است با جلوگيري توليد مثل درختي(جلوگيري از خود احيايي)از به هم پيوستن تاج درختان ممانعت         كنند. آنها ممكن است به عنوان Nurse crop عمل كنند وبه گونه هاي درختي سايه پسند اجازه ورود و تاسيس بدهند.

اودوم از اين مطالعه نتيجه گرفت كه توالي ممكن است يك سري از مراحل متعادل همراه با اشكال حياتي غالب را در بر گيرد تا يك تغيير مداوم با تغييرات گونه ها .

هميشه توالي هاي ثانويه به جنگل ختم نمي شوند بلكه سرنوشت آن به اقليم منطقه و دوره اي بودن آشفتگي بستگي دارد. در اقليم هاي كوهستاني،بياباني وتوندرا آخرين مرحله جنگل نيست . تواليها در اين مناطق محدود بوده زيراتعداد كمي از اشكال حيات نسبت به شرايط محيط مقاوم است.

Egler دو الگو براي ورود گونه ها به منطقه را ارائه كرد:

·         Relay florstic: گونه ها همراه مراحل توالي مي آيند و بعد ناپديد مي شوند.

·         Initial florstic composion: تمام گونه ها اعم از آغازين و انتهايي وجود دارند و هريك در مرحله خاصي غالب مي شوند.

 

 

 

 

 

 


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 30 تير 1391برچسب:توالي در مزارع متروكه, ] [ 17:35 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

تفاوت بین زیستگاه سطحی که نور خورشید به آن می‌رسد و منطقه تاریک پایین بسیار زیاد است.

نخست اینکه در مناطق عمقی به علت فقدان مطلق نور، چنان تاریکی پایان ناپذیری حکمفرماست که نظیرش در هیچ جای کره زمین وجود ندارد. دوم اینکه در مناطقی عمقی تغییر فصلی و دگرگونی آب و هوایی عملا در کار نیست. سوم اینکه فشار آب از سطح آب به پایین به نسبت هر 10 متر یک اتمسفر افزایش می‌یابد.

بنابراین فشار آب در ژرفترین گودالهای اقیانوسی تقریبا هزار برابر فشار آب سطح خواهد بود. برعکس باورهای پیشنیان که زندگی در چنین محیطی را غیر ممکن می‌دانستند، تنوعی غنی از موجودات زنده در اعماق اقیانوسها یافت شده است. فشار بالای اعماق آبها، ژرفای دریا را به صورت یکی از سخت‌ترین زیستگاهها برای رقابت درآورده است. 


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 30 تير 1391برچسب: تفاوت بین زیستگاه سطحی و عمقی دریاها, ] [ 17:33 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

دریاهای گرم و سرد نه تنها از نظر تعداد کل موجودات زنده ، بلکه از نظر تنوع گونه‌ها نیز باهم تفاوت دارند. در آبهای گرم گونه‌های زیاد اما در جمعیتهای کوچک زندگی می‌کنند، در حالیکه در آبهای سرد ، جمعیت‌های بزرگ از گونه‌های معدود وجود دارد. علت هم این است که دمای بالا تمامی واکنشها و از جمله آنها را که به تکامل منجر می‌شوند، تسریع می‌کند. بنابراین جانداران در اقلیم گرم بسیار متنوع‌تر از جانداران اقلیم سرد است. اما محدودیت مواد معدنی در آبهای گرم تعداد جمعیت هر گونه را پایین نگه می‌دارد.

اقیانوس‌نگاران اولیه اقیانوس شناسی جدید را ماتیو فونتین موری (Mathew Fontaine Maury) ، افسر نیروی دریایی آمریکا، کشف کرد. وی در آغاز 30 سالگی، در حادثه‌ای ناگوار پای خود را از دست داد. اما این حادثه ناگوار به نفع بشریت تمام شد. پس از این حادثه بود که موری متصدی انبار نقشه‌ها و وسایل نقشه‌برداری شد وكوشش خود را صرف نقشه برداري از جريان هاي اقيانوس ها كرد.

موری پیشقدم همکاریهای بین المللی در مطالعات مربوط به اقیانوس شد و در کنفرانس تاریخی بین‌المللی که در سال 1853 در بروکسل تشکیل شد، چهره‌ای موثر بود. نخستین کتاب درسی خود را درباره اقیانوس‌نگاری ، به نام جغرافیای فیزیکی دریا ، در سال 1955 منتشر کرد. (فرهنگستان علوم دریایی در آناپولیس (Annapolis مرکز ایالت مریلند در آمریکا) به افتخار کارهای بزرگ وی به 'قصر موری' (Maury Hall) ملقب شد.


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 30 تير 1391برچسب: تفاوت دریاهای گرم و سرد از نظر موجودات زنده, ] [ 17:31 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

بعد از موری، جریانهای اقیانوسی به طور کامل نقشه‌برداری شدند. این جریان ها به وسیله اثر کوریولیس در اقیانوس‌های نیمکره شمالی دوایر عظیمی ‌در جهت حرکت عقربه‌های ساعت طی می‌کنند و در اقیانوس‌های نیمکره جنوبی دوایر عظیمی‌ در خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت می‌پیمایند. جریانی که در امتداد خط استوا حرکت می‌کند، تحت تاثیر اثر کوریولیس قرار نمی‌گیرد و ممکن است مسیری مستقیم طی کند. چنین جریان مستقیمی‌ در اقیانوس آرام واقع است و چندین کیلومتر در امتداد استوا به طرف مشرق طی می‌کند. این جریان به افتخار کاشف آن ، تونزند کرومول (Townsend Cromwell)، اقیانوس شناس آمریکایی، جریان کرومول نامیده شده است. 


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 30 تير 1391برچسب: جریان کرومول , ] [ 17:29 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 استثمار اكوسيستم هاي جوان نظريه مارگالف(Margalef 1928)

طبق اين نظريه اكوسيستم ها جمعيت بالغ، وزن زنده، تنوع و سطوح تغذيه را از حريف نابالغ خود مي ربايند. بعبارت ديگر اکوسیستم های بالغ اکوسیستم های نابالغ را مورد بهره کشی قرار می دهند، و یا به طور کلی تر، اکوسیستم های نابالغ به وسیله ی رقباي بالغ تر و سازمان یافته تر خود، مورد استثمار قرار می گیرند.

وی اظهار می دارد که معمولاً اگر دو سیستم از نظر درجه سازمان یابی با یکدیگر متقاوت باشند، واحد کم سازمان یافته مقداری انرژی به واحد سازمان یافته تر داده و در نتیجه این عمل تنوع در واحد کم سازمان از بین رفته و بر تنوع واحد سازمان یافته تر افزوده می گردد، (مارگالف، 1968). مارگالف متوجه گردید که این اصل در همه موارد صادق و در حقیقت مبین روابط انسان در جامعه نیز می باشد. واقعاً جای تأسف است که توسعه سریع شهرهایی که نظم زیادی در آنها برقرار است انرژی مناطق اطراف را می‌ مکد و بدین ترتیب از بهبود وضع آنها جلوگیری به عمل می آورد.

یکی از معیارهای این اصل عبارت است از ترکیب سنی جمعیت مهاجر به شهرهای در حال توسعه و مقایسه آن با ترکیب سنی جمعیت نقاطی که مهاجرت از آنجا صورت گرفته است. اگر در بین مهاجرین سهم جوانان بین 20 تا 35 ساله به طرز غیرعادی زیاد باشد نیروی اقتصادی زیادی به شهر وارد شده اضافه می گردد. این گروه سنی قبلاً آموزش خود را به خرج مالیات دهندگان محل دیگر کسب نموده اند و نظر به جوان بودنشان، هزینه های سرانه پزشکی و خدمات اجتماعی زیادی نیز ندارند. بنابراين مي توان گفت استعدادها و توانايي ها در جهت افزايش شيب تنوع اكوسيستم حركت مي كنند. بعنوان مثال پرندگان از درخت زار به مراتع مجاور پراكنده مي شوند و از بذر گياهان مرتعي و ساير قسمت هاي زنده گياهي و انرژي هاي ذخيره شده استفاده نموده و سرعت توالي گياهي در علفزار را كاهش مي دهند. بطور خلاصه مي توان گفت كه سيستم هاي متنوع و سازمان يافته تر اولاً انگل سيستم هاي نابالغ و كم تنوع مي باشند ثانياً با متوقف كردن پيشرفت تنوع، مانع از بلوغ و تنوع زياد در اكوسيستم هاي نابالغ مي گردد.

منبع: مباني محيط زيست ترجمه عبدالحسين وهاب زاده انتشارات جهاد دانشگاهي مشهد

 


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 30 تير 1391برچسب: استثمار اكوسيستم هاي جوان نظريه مارگالف(Margalef 1928), ] [ 17:27 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 ممكن است فردي به دماي پايين مقاوم باشد اما در مقابل دماي بالا از خود مقاومت نشان ندهد همين مقاومت در طول دوره ي زندگي فرد متفاوت است ممكن است در جواني نسبت به اين دما مقاوم بوده و در پيري از خود مقاومت نشان ندهد  البته عوامل محيطي ديگر نيز روي ميزان مقاومت يك فرد تاثير گذار است مثلا اگر فرد به دما ي پايين مقاوم است آن زماني است كه فرد گرسنه نباشد.يا به عنوان مثال گياه كاكتوس: به شرط اينكه فتوسنتز آن خوب باشد به كم آبي متحمل است.


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 30 تير 1391برچسب:سازش و انواع آن, ] [ 17:24 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 قانون يا اصل الي(Alee) در جمعيت هاي جانوري(تجمع جانوري)

تجمع افراد واكنشي است در برابر عوامل محيطي مانند اختلافات بستر زيست، تغييرات روزانه و فصلي هوا يا واكنشي در برابر خصوصيات فيزيولوژيكي مثل فرآيندهاي توليد مثلي مي باشد. تجمع افراد گاهي سبب رقابت بين اعضاء جهت تامين مواد غذايي و فضا مي گردد. در مقابل نجمع باعث افزايش نيـروي نيروي بقا اعضاء مـي شود كه اثرات رقابت را جبران مــي كند. در بيشتر موارد افرادي كه عضو دسته اي هستند دوره هاي نامساعد يا حملهموجودات زده را بهتر از افراد منزوي تحمل مي كنند و از اين لحاظ مرگ و مير آنها كمتر است. زيرا سطحي كه در معرض عوامل محيطي قرار مي گيرد، در برابر حجم(تعداد) موجودات زنده مجتمع نسبت به فرد منزوي بسيار كم است. علاوه براين زندگي دسته جمعي امكان تغيير اقليم خرد را بيشتر از زندگي در انزوا فراهم مي سازد. درجه تجمع و تراكم كلي جمعيت، كه سبب رشد و بقاي آن در حد متناسب در گونه هاي مختلف موجودات زنده و شرايط مختلف فرق مي كند. بنابراين درجه تجمع نيز مانند زيادي جمعيت مي تواند محدود كننده باشد. بقاي جانوران مديون زندگي دسته جمعي بوده و در اين مورد آزمايشاتي كه توسط الي(Alee) انجام شده است. وي دريافته است كه ماهي هايي كه بطور دسته جمعي زندگي مي كنند، در برابر آب مسموم كننده مقاومت بيشتري از ماهي هاي منزوي دارند. علاوه بر اين مشاهدات نموده است كه اگر ماهي هاي منزوي در آبي كه قبلا گروهي ماهي ها در آن مي زيسته اند، قرار داده شوند مقاومتي بيش از ماهي هاي منزوي ديگر در برابر سموم از خود نشان داده اند. زيرا آب مزبور قبلا تحت كنترل زيستي بوده است. يعني در وضع اول ماهي ها بعلت ترشح مخاط و ساير ترشحات در برابر سموم واكنش نشان داده اند. و تاحدي مكانيسم واكنش گروهي را در اين مورد آشكار كرده اند. اگر در پرندگان مجتمع اندازه جمعيت در حدي كوچكتر گردد، توليد مثل با موفقيت انجام نمي شود كه اين نوع همكاري ها حتي در موجودات زنده ابتدايي هم ديده مي شود. اصل الي(Alee) را مي توان بصورت زير خلاصه نمود. "تراكم بسيار كم، همانند تراكم هاي زياد رشد جمعيت را محدود مي سازد."

تلخيص از كتاب شالوده بوم شناسي نوشته Odum  ترجمه دكتر محمدجواد ميمندي نژاد و کتاب اکولوژی اردکانی

 


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 30 تير 1391برچسب: قانون يا اصل الي(Alee) در جمعيت هاي جانوري(تجمع جانوري), ] [ 17:21 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 عوامل اقليمي شامل نور، دما، رطوبت و باد مي باشد که هرکداميک از آنها در زير مختصر شرح داده مي شود.


موضوعات مرتبط: اکولوژی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 30 تير 1391برچسب:عوامل محدود کننده, ] [ 17:18 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 دانلود سوالات و جواب های کنکور سراسری 91 رشته تجربی:

سوالات عمومی

سوالات تخصصی

کلید سوالات عمومی 

کلید سوالات تخصصی

موفق باشید


موضوعات مرتبط: کنکور، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 29 تير 1391برچسب:دانلود سوالات و جواب های کنکور سراسری 91 رشته تجربی, ] [ 21:5 ] [ حمیدرضا قاسمی ]
[ پنج شنبه 29 تير 1391برچسب:دانلود رایگان کتاب ساختار و نحوه نوشتن در زبان انگلیسی, ] [ 11:33 ] [ حمیدرضا قاسمی ]
[ پنج شنبه 29 تير 1391برچسب:دانلود رایگان کتاب گرامر در زبان انگلیسی, ] [ 11:30 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

دانلود رایگان کتاب زبان انگلیسی 504

 


موضوعات مرتبط: کتاب، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 29 تير 1391برچسب:دانلود رایگان کتاب زبان انگلیسی 504, ] [ 11:17 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

کارشناس علوم گیاهی، کارشناس ارشد بوم شناسی گیاهی و دانشجوی دکتری فیزیولوژی گیاهی دانشگاه اصفهان
آرشيو مطالب
مهر 1393
مرداد 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 بهمن 1392 دی 1392 مهر 1392 شهريور 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 فروردين 1391
امکانات سایت

   آی پی رایانه شما :

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 30
بازدید کل : 12617
تعداد مطالب : 141
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1