قالب وبلاگ


بوم شناسی
بوم شناسی علم مطالعه روابط موجودات زنده با همدیگر و همچنین محیط آنهاست 
نويسندگان

1) گل آذین خوشه : در این گل آذین ، گل ها در طول محور اصلی و اغلب در فاصله های مساوی قرار می گیرند . هر گل دارای یک دمگل است و بر روی برگکی قرار دارد . گل آذین خوشه ممکن است ساده یا مرکب باشد .در انواع مرکب محور های فرعی به نوبهً خود به انشعاباتی تقسیم می شود

 

2) گل آذین سنبله : نوعی گل آذین خوشه ای است با این تفاوت که در گل آذین سنبله گل ها فاقد دمگل هستند و مستقیما" به محور اصلی یا محور فرعی اتصال دارند . محور سنبله در قسمت قاعده فاقد برکگ است .

3) گل آذین سنبلک : در این گل آذین محور سنبله در قاعده برکگ می باشد و به آسانی از گل آذین جدا می شود . در قسمت پایین و در قاعدهً محور سنبلک دو قطعه شبیه فلس که عقیم هستند مقابل هم قرار می گیرند که به آنها پوشه یا گلوم گفته می شود . در این نوع گل آذین محورهای فرعی هر کدام به یک گل منتهی می شوند . این نوع گل آذین خاص گیاهان تیره گندم است .

4) گل آذین شاتون یا دم گربه ای :

این نوع گل آذین معمولا" تک جنس است و عبارتست از گل آذینی که بر روی هر برکگ آن به جای یک گل یک گل آذین کوچک متراکم قرار می گیرد گل آذین شاتون معمولا" به گل آذینی که از گل های بدون گل پوش نر یا ماده تشکیل شده باشد اتلاق می شود .

گل آذین شاتون ممکن است ساده باشد مانند بید ، که در این حالت محور گل آذین ساده و غیر منشعب است ودر این صورت در کنار هر گل یک برکگ قرار دارد . ممکن است گل آذین شاتون مختلط باشد که در این صورت در کنارهربرکگ به جای یک گل یک گل آذین از گل های نر یا ماده قرار می گیرد که این گل آذین اغلب گل آذین گرزن است.

5) گل اذین اسپاریس : این نوع گل آذین ویژگی بارز گیاهان تیره گل شیپوری با نام  Araceae  است . گل آذین اسپاریس از بخشی به نام اسپات تشکیل شده که اغلب گوشتی است و ممکن است دارای کلروفیل بوده و سبز رنگ باشد و یا ممکن است به صورت رنگین دیده شود .

در بخش وسط اسپات بخشی به نام میله قرار دارد و بر روی میله گل های ماده و نر به تناوب به حالت زایا و نازایا قرار گرفته اند . بخش اسپات در حاشیه آزاد است و کمی بالاتر از قاعده تنگ و فشرده می شود .

6) گل آذین دیهیم : نوعی گل آذین است که در این نوع گل آذین فاصلهً میان گره های محور نسبتا" کوتاه است و محورهای فرعی و دمگل ها هر چه قدر که به راًس ساقه نزدیکتر باشند نسبت به گل های بخش پایینی ساقه رشد نسبی کمتری دارند . بنابراین در جهت انتهای محور این نوع گل آذین دمگل ها بسیارکوتاه می شوند و درمجموع همهً گل های آن در یک سطح قرار می گیرد . مثل گل آذین گیاه گیلاس

7) گل آذین چتر : این نوع گل آذین ظاهرا" از گل آذین دیهیم مشتق شده و محور اصلی گل آذین در آن کاملا" تحلیل رفته بنابراین گل آذین دیهیم حد واسط خوشه و چتر به شمار می رود البته در گل آذین چتر همهً گل ها مانند گل آذین دیهیم عملا" در یک سطح باز نمی شوند . چترها معمولا" حالت برجسته و نیمه کروی دارند و چون محور اصلی در گل آذین چتر از بین می رود و دمگل ها از یک نقطه خارج می شوند برکگ ها هم در قاعده چتر تشکیل گریبان یا Involucre   را می دهد . هم چنین چتر ممکن است ساده یا مرکب باشد در این حالت چتر مرکب برکگ های فرعی قاعدهً چتر فرعی تشکیل گریبانک یا Involucelle  را می دهد .

8)گل آذین کاپیتول ، لپه ای یا کلاپرک :

این نوع گل آذین درگیاهان تیرهً کاسنی یا کمپوزیته دیده می شود . در این نوع گل آذین انتهای محور یا شاخه وسیع و برجسته می شود و به صورت نهنج لپه ای مشترک در می آید که در روی آن گل های فراوان و در اطراف و قسمت پایین آن برگک هایی به صورت گریبان قرار می گیرد . گل آذین کاپیتول را می توان نوعی گل آذین خوشه یا چتر در نظر بگیریم که در آن محورهای اصلی و فرعی کوتاه شده و یا به کلی از بین رفته است .

9) گل آذین سیاتیوم :

سیاتیم گل آذینی است که در خانواده افوربیاسه Euphorbiaceae   و بخصوص جنسEuphorbia  با نام فارسی فرفیون مشاهده می شود . این نوع گل آذین ، گل آذین متراکمی است که در آن 5 براکته که هر یک دارای یک پرچم هستند دیده می شود .

این براکته ها در قسمت داخلی به هم پیوسته ودر قسمت بیرون گل جدا از هم هستند . براکته ها به طور متناوب با 5 غده ترشحی هلالی شکل که نوک تیز هلال آنها به سمت بیرون گل قرار دارد ، قرار گرفته است. در وسط گل مادگی 3 برچه ای دیده می شود .

گل آذین های محدود را که اصطلاحا گرزن گفته می شود به سه دسته تقسیم می کنند :

1-     تک سویه : درای دو نوع بال ملخی (مثل اختر و زنبق) و دم عقربی ( مثل خانواده گاو زبان) می باشد.

2-     دو سویه : که در دو جهت رشد می کند مثل علف قناری (گندمک) از خانواده میخک

3-     چند سویه : که در بیش از دو جهت رشد می کند مثل خانواده تیره نعناع  که در خانواده نعناع بع آن گلومرول گویند .

منبع

وبلاگ میکروب شناسی


موضوعات مرتبط: سیستماتیک گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:انواع گل آذین نامحدود, ] [ 12:9 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

بطور كلي سيستم هاي رده بندي را به سه نوع تقسيم مي كنيم:

1- سيستم رده بندي مصنوعي كه قديمي ترين سيستم رده بندي است از زمان كارلوس لينه در قرن هجدهم شكل گرفت و تا اوايل قرن بيستم پيگيري مي شد به صفات ظاهري يك گياه مي پردازد. مثلاً لينه عنوان كرد كه گياهان 4 پرچمي در يك گروه بايد باشند و گياهان 5 پرچمي در گروهي ديگر قرار گيرند. در اين سيستم آنچه مهم بود مورفولوژي بود و نه بيشتر. اين سيستم امروزه كاملاً كنار گذاشته شده است.

منبع

وبلاگ میکروب شناسی


موضوعات مرتبط: سیستماتیک گیاهی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:سیستماتیک گیاهی, ] [ 12:5 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 

سلول‌هاي بنيادي بزرگسالان ويژه بافت هستند، به اين معني كه اين سلول‌ها قادرند به انواع سلول‌هاي موجود در آن بافت تبديل شوند و به خودي خود قادر نيستند به سلول‌هاي موجود در خارج از آن بافت تبديل شوند. هر چند مطالعات نشان مي‌دهند كه بافت‌هايي همانند قلب نيز داراي سلول‌هاي بنيادي هستند ولي عملكرد و نوع آن‌ها كاملا مشخص نشده است. اصطلاح سلول‌هاي بزرگسالان طيف كاربردي وسيعي از سلول‌هاي بنیادی به دست آمده از بافت‌هاي جفت، خون بند ناف تا مغز استخوان را شامل می‌شود.

منبع

وبلاگ میکروب شناسی




موضوعات مرتبط: میکروب شناسی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:انواع سلول‌هاي بنيادي, ] [ 12:0 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 بکرزایی در چه جاندارانی رخ می دهد ؟

در بسیاری از آغازیان، هر نوع گامت می تواند به شیوه بکرزایی رشد کند. در جانوران ائوگام، فقط تخمکها گاهی می توانند به این شیوه رشد کنند. از اینرو، بکرزایی طبیعی، مثلا ً در روتیفرها، زنبورها و دیگر حشرات اجتماعی صورت می گیرد. و در پرندگانی از قبیل بوقلمون و مرغ خانگی نیز بندرت رخ می دهد. آپومیکسی نوعی بکرزایی است که در گیاهان رخ می دهد. در این پدیده، جنین از طریق لقاح حاصل نمی شود، بلکه از یاخته های داخل کیسه جنینی و یا یاخته های خورش اطراف کیسه جنینی بوجود می آید. در بکرزایی، گامتی که قادر به بکرزایی است، از نظر کنش، تفاوتی با هاگ ندارد یعنی هر دوی آنها سلولهای زاینده ای هستند که می توانند مستقیما ً به فرد بالغ تبدیل شوند.

منبع

وبلاگ میکروب شناسی

 



موضوعات مرتبط: جانوری، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:بکرزایی , ] [ 11:38 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

مقدمه:

مکانیسم جذب یون ها توسط سلول های گیاهی طی سال های اخیر مورد مطالعات دقیق قرار گرفته  است. علی رغم آنکه ارتباط یونی بین سلول های گیاهی با محیط اطراف از چندین نظر با سلولهای جانوری اختلاف دارد، اما به طور کلی می توان از مطالب مربوط به الکتروفیزیولوژی سلول های جانوری و ویژگی های سلول های عصبی، برای سلول های گیاهی نیز استفاده نمود. از طرف دیگر کوچک بودن اندازه سلول های گیاهی، کار مطالعه آنها را مشکل می سازد. بنابراین دانشمندان اغلب در مطالعات خود از سلول های بزرگ جلبک های مختلف که دارای هستۀ مرکزی می باشند، استفاده می نمایند و شاید به همین دلیل اطلاعات در مورد جلبک ها از گیاهان بیشتر است. 

منبع

پایگاه اینترنتی دکتر قلعه نویی


موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ دو شنبه 20 شهريور 1391برچسب:فرآیند جذب در گیاهان, ] [ 9:54 ] [ حمیدرضا قاسمی ]
[ پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:سوالات امتحانی زیست شناسی سوم دبیرستان شهریورماه 91 با جواب, ] [ 10:1 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

مخمرها معمولاً تک سلولی بوده و از طریق جوانه زدن تکثیر می کنند. در بعضی انواع سلول ها پس از تشکیل متصل به یکدیگر باقی مانده و تشکیل رشته های منشعبی می دهند که شبیه مسیلیوم Pseudomycelium نامیده می شوند. بعضی از مخمرها به کمک پدیده جنسی تولید اسک اسپر(Ascospore) می نمایند. جنسهای ساکاروماسس (Sacchromyces)، پبشیا (Pichia)، هانسه نولا (Hansenula) و دباریوماسس(Debarryomyces)  جز دسته اخیر هستند.

جنس های تورلوپسیس (Torulopsis) و بروتانوماسس (Brettanomyces) و کاندیدا (Candida) و رودوتورلا (Rhodotorula) جز دسته اول هستند و فقط از طریق جوانه زدن تکثیر می کنند. جنسهای اخیر نقش مهمی در فساد مواد غذایی دارند.اغلب مخمرها قندهایی مثل گلوکوز و ساکارز را به شدت تخمیر نموده و تولید الکل اتیلیک و دی اکسید کربن می نمایند. به عکس انواع دیگری مثل کاندیدا- لیپولیتیکا (C. Lipolytica) نیز وجود دارند که قادر به تخمیر نبوده ولی چربی ها را صابونی می کنند.

 


برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب: مخمرهــــــــــــا , ] [ 9:52 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

 پروفایل در ادامه مطلب

ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
این پست شخصی است و برای عموم آزاد نیست

برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 2 شهريور 1391برچسب:پروفایل, ] [ 14:6 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

کارشناس علوم گیاهی، کارشناس ارشد بوم شناسی گیاهی و دانشجوی دکتری فیزیولوژی گیاهی دانشگاه اصفهان
آرشيو مطالب
مهر 1393
مرداد 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 بهمن 1392 دی 1392 مهر 1392 شهريور 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 فروردين 1391
امکانات سایت

   آی پی رایانه شما :

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 31
بازدید کل : 12656
تعداد مطالب : 141
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1