قالب وبلاگ


بوم شناسی
بوم شناسی علم مطالعه روابط موجودات زنده با همدیگر و همچنین محیط آنهاست 
نويسندگان

برخی از مزایای جاتوفا که استفاده از بذر آن را در تولید بیودیزل ممکن کرده است عبارتند:

مقاوم نسبت به خشکی، رشد در آب و هوای بیابانی و هر نوع خاکی، نیازی به آفت کش ها ندارد، بذر آن به بارورکنندگان آلی نیاز ندارد،رشد سریع، تولید حدود 38 درصد چربی از بذر آن.
 استخراج روغن از بذر جاتروفا به سه روش انجام می گیرد:
1-مکانیکی (از طریق فشار).-2-شیمیایی (از طریق ترانس استرفیکاسیون)-3-آنزیمی (استفاده از آنزیم لیپاز)
روش شیمیایی: 2مرحله است
1-ترانس استریفیکاسیون:
فرآیندی است که طی آن اسید چرب با الکل در حضور کاتالیزور ترکیب می شوند الکل ممکن است متانول یا اتانول باشد و کاتالیزور معمولا هیدروکسید سدیم یا هیدروکسید پتاسیم است. محصول اصلی ترانس استریفیکاسیون بیودیزل و گلیسیرین به عنوان محصول جانبی است.
2-جداسازی:
پس از مرحله ی اول فاز بیودیزل از فاز گلیسرین جدا می شود و هر دو خالص می شود. عوامل موثر بر استریفیکاسیون عبارتند از:
رطوبت و اسیدهای چرب زمان واکنش، دمای واکنش، نوع کاتالیزور، نسبت مولی الکل به روغن
روش آنزیمی
در این روش هم از لیپازهای خارج سلولی و هم از لیپازهای داخل سلولی استفاده می شود. همچنین بجای آنزیم می توان از سلول کامل استفاده کرد. بدلیل اینکه میزان اسیدهای چرب غیر اشباع در بیودیزل گیاهی بالاست چهار راه برای پردازش این روغن ها استفاده می شود تا استفاده از آنها در موتورهای دیزلی ممکن شود. این روش ها عبارتند از:
1-استفاده مستقیم و مخلوط با ماده ی دیگر
2-پیرولیزیز (تغییر شیمیایی در اثر حرارت)
3- امولوسیون سازی
4- ترانس استریفیکاسیون
مشکلات استفاده از جاتروفا برای تولید بیودیزل عبارتند از:
سمی بودن گیاه،
1- روش ماشینی مناسبی برای برداشت آن وجود ندارد
2- دانه ها برای تولید روغن نیاز به دستگاهی برای له کردن دارد زیرا روغن جاتروفا به سختی از بذر خارج می شود و توسط صافی فشار صاف می شود و زمان برداشت محصول طولانی است
3- ایراد استفاده از این روغن به جای سوخت های فسیلی هزینه زیاد استخراج آن است.
 
جلیل عباس پور
 
 

موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 29 ارديبهشت 1392برچسب:تولید بیودیزل از گیاه جاتروفا, ] [ 15:20 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

فلاونوئيدها دسته ای ازمتابولیت های ثانویه پلي آروماتيکی هستند که توسط مسیر فنیل پروپانوئیدی در گیاهان سنتز می شوند و شامل کالکون ها، فلاوون ها، فلاونول ها، آنتوسیانین ها، پروآنتوسیانین ها و آئورن ها می باشند. این ترکیبات در ارتباطات ريزوسفريك گياه ـ ميكروب و گياه ـ گياه ( مشخص ترین آن سيگنال شروع همزيستي ريزوبيوم ـ لگوم است)، سيگنال هايي در ايجاد همزيستي ميكوريزي آربوسكولار و اکتینوریزال ،برهمكنش هاي آللوپاتي، حفاظت در مقابل UV ،تولید مثل جنسی،رنگ دهی گل ها و دفاع نقش دارند. فلاونوئیدها در سه نوع اصلی درون همزیستی شامل: میکوریزای آربوسکولار قارچی، لگوم-ریزوبیوم و فرانکیا نقش دارند. نقش فلاونوئیدها در همزیستی لگوم-ریزوبیوم عبارت است از: جاذب شیمیایی ریزوبیوم ،تنظیم بیان ژن های nod و نمو گرهک. فلاونوئيدها ممكن است در 3 مرحله ي متمايز تشكيل گرهك شامل: القاء كننده ژن nod در ريزوسفر، القاء کننده بيوسنتز فاكتور Nod در طناب آلودگي و تنظيم کننده انتقال اكسين که شروع تقسيم سلولی پريموردياي گرهك را بدنبال دارد نقش داشته باشند. در مورد همزیستی اکتینوریزال سیگنال های فرانکیا ناشناخته است اما این سیگنال سلول های تارکشنده را پیچیده و شاخه دار می کند، وزن مولکولی کمتر از kD 3داشته و نسبت به گرما پایدار است (شبیه به فاکتور Nod ریزوبیوم)، همچنین آب دوست بوده و نسبت به کیتیناز مقاوم است (برخلاف فاکتور Nod ریزوبیوم). فلاونوئیدها در همزیستی فرانکیا در سیگنالینگ و عمل گرهک نقش دارند. فلاونوئیدها اثرات مثبتی بر روی رشد هیف ها، تشکیل اسپورهای ثانویه، جوانه زنی اسپور و توسعه كلنيزاسيون در همزیستی میکوریز آربوسکولار دارند. دسته دیگری از ترکیبات فنولی فنوليك اسيدها هستند که این ترکیبات در پاسخ هاي دفاعي گياهان به حمله ي ميكروبي نقش داشته ومنبع كربن برای ميكرو ارگانيسم ها (منابع كربني جايگزين براي برخي دي آزوتروف ها در شرايط محيطي محدود شده، منبع كربن برای گونه‌ها ي ريزوبيومي)، به عنوان پيش ماده براي توليد ليپيدهاي فنولي بوده و همچنین در دفاع ريزوبيومي و مورفوژنز گرهك نقش دارد. مشخص شده است بین فلاونوئیدها و هورمون اکسین برهمکنش هایی در جهت تشکیل گرهک وجود دارد. خاموش سازی مسیر فلاونوئیدی در یونجه بنفش تلقیح شده با سینوریزوبیوم ملی لوتی توسط واسون وهمکارانش (2006) با استفاده از RNA خاموش کننده برای خاموش سازی سنتز کالکون سنتاز نشان داد که:

1- ریشه هایی که نقص در سنتز فلاونوئیدها داشتند قادر به تشکیل گرهک نبودند.
2- پیچش طبیعی در تار کشنده در این ریشه ها مشاهده شد.
3- این ریشه ها در مقایسه با ریشه های شاهد انتقال اکسین بیشتری را نشان دادند
4- تیمار با فلاونوئیدهای خارجی(نارییجنین و لیکوایریتیجنین) موجب تشکیل گرهک گردید.
نتیجه اینکه فلاونوئیدهای ریشه برای تشکیل گرهک در یونجه بنفش ضروریست و آن ها به عنوان تنظیم کننده های انتقال اکسین عمل می کنند بدین صورت که با ممانعت از انتقال قطبی اکسین سبب تجمع سطحی اکسین و در نتیجه شروع تقسیم سلولی می شوند که تشکیل گرهک را بدنبال دارد. در گرهک نمو یافته اکسین از طریق ناقل LAX منتقل می شود. لوئیس و همکارانش (2011) اثرات اکسین و پیش ساز سنتز اتیلن (ACC) را بر روی ریشه های آرابیدوپسیس نوع وحشی و موتانت های غیر حساس بررسی کردند و نشان دادند که مسیرهای سیگنالینگ اکسین و اتیلن برای افزایش فلاونول ها از طریق تنظیم کنندگان مثبت متابولیسم فلاونوئیدی MYB12 ، TTG1 ، PAP1 تداخل می کند. ولی MYB12   نقش مرکزی را در این تداخل برعهده دارد.علاوه بر این آزمایشات نشان داد که کوئرستین فلاونولی است که انتقال بازی پتال اکسین را تعدیل می کند.
تنظیم کننده: جلیل عباس پور

موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ یک شنبه 29 ارديبهشت 1392برچسب:نقش فلاونوئید ها و سایر ترکیبات فنولی در همزیستی, ] [ 15:3 ] [ حمیدرضا قاسمی ]
هورمون ABA در بسیاری از فرآیندهای نموی گیاهان از جمله ممانعت از جوانه زنی، خواب بذر،تنظیم رشد، ریزش میوه و بسته شدن روزنه نقش دارد. ازآنجایی که ABA بعنوان یک پیک داخلی در پاسخ به استرس غیرزیستی در گیاهان بکار می رود، بنابراین هورمون تنش نامیده می شود. گیاهان در شرایط تنش غیرزیستی از طریق تغییرات بیان ژن، مقدار زیادی ABA را در خود جمع می کنند. بنابراین درک پیام و انتقال ABA ضرورت دارد.
بطور کلی گیرنده های ABA شامل سه دسته می شوند:
الف) رسپتورهای کلروپلاست و هسته
ب) رسپتورهای غشاء پلاسمایی
ج) رسپتورهای هسته  و سیتوزول
رسپتورهای کلروپلاستی عبارتند از:
1)   ABAR
2)     CHLH
3)       GUN5
رسپتورهای غشاء پلاسمایی:
4)     GCR2
5)     GTG1/ GTG2
رسپتورهای هسته و سیتوزول:
6)    RCAR
7)    PYR
8)     PYL
علاوه بر رسپتورها 2ژن ناقل ABA در گیاه آرابیدوپسیس شناسایی شده که متعلق به خانواده ناقلین ABC هستند:
1)  AtABCG25: خارج کننده ی ABA از سلول است.
2) AtABCG40: وارد کننده ی ABA به سلول است.
تحقیقات اخیر دو نوع پروتئین فسفاتاز تیپ PP2c را شناسایی کرده که تنظیم کنندگان منفی سیگنالینگ ABA هستند.
مترجم: عباسپور - دکتری اصفهان

موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 28 ارديبهشت 1392برچسب:گیرنده های آبسزیک اسید, ] [ 7:53 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

تبدیل کارآمد مواد لیگنوسلولزی (LCMS) به سوخت اتانول به یک اولویت جهانی برای تولید انرژی تجدیدپذیر، سازگار با محیط زیست و با قیمت مناسب برای بخش حمل و نقل، تبدیل شده است. سوخت اتانول می تواند به عنوان بنزین با اکسیژن بالا استفاده شود و اکسیداسیون بهتر هیدروکربن ها را امکان پذیر ساخته و همچنین میزان انتشار گازهای گلخانه ای را به اتمسفر کاهش دهد. سه مرحله کلیدی (پیش تیمار، هیدرولیز و تخمیر) جهت بهبود عملکرد و تولید بیواتانول و همچنین کاهش مقدار سرمایه و هزینه های عملیاتی وجود دارد.

مناسب ترین همی سلولزها، گزیلان ها و گلوکومانان ها بوده که گزیلان ها فراوان ترین آن ها هستند که باید به از لیگنین جدا شوند. به همین منظور پیش تیمارهای مختلفی مانند هیدرولیز اسیدی، تیمارهای قلیایی و گرمابی، محلول های یونی و سوپر اسیدها ایجاد شده است. هر یک از روش های مذکور معایب و مزایایی دارند ولی همه ی آن ها در مقیاس آزمایشگاهی صورت گرفته و در مقیاس صنعتی به بوته ی آزمایش قرار نگرفته است. پس، پیش تیمار ایده آل باید به بیشترین بازیافت قند و کمترین مقدار محصول جانبی ختم شود.

پس از اعمال پیش تیمار مناسب، باید از میکروارگانیسم های مفید و کارآمدتر نیز استفاده شود تا بیواتانول بیشتر و با کیفیت تری به دست آید. ویژگی های میکرواورگانیسم هایی که در تولید سوخت اتانول نقش دارند عبارتند از:

1- توانایی طبیعی برای تبدیل مواد لیگنوسلولزی به اتانول 2- متابولیسم همی سلولز و اولیگوساکاریدهای حاصل از آن 3- دستورالعمل های مهندسی تکاملی و متابولیک برای بهبود نژاد

موجودات مختلفی قادرند با توانایی ها و مزایا یا معایب متفاوتی مواد لیگنوسلولزی را به اتانول تبدیل کنند که شناخته ترین آن ها عبارتند از: 1- اشریشیا کولای 2- زیموموناس موبیلیس

1- اشریشیا کولای مزایای متعددی دارد. مثلا می تواند طیف وسیعی از قندها را ازجمله دی گلوکز و ال آرابینوز تخمیر کند، ساده بودن دست ورزی های ژنتیکی. با این حال، چندین ایراد بر آن وارد است: محدوده PH خنثی (6-8) باعث حساس شدن تخمیر باکتریایی به آلودگی می شود، تحمل کم به مهار کننده های مشتق از مواد لیگنوسلولزی، اتانول و تشکیل محصول مخلوط.

2- زیموموناس موبیلیس با استفاده از مسیر تخمیر اینتر- دودوروف دی گلوکز را اتانول تبدیل می کند. مقدار اتانول زیاد و ناخالصی توده سلولی خیلی کمی تولید می کند. اما ایرادهایی که دارد عبارتند از: دامنه PH طبیعی باریک و مقاومت کم به بازدارنده های حاصل از مواد لیگنوسلولزی. مقاومت به اتانول به تولید غلظت 12 تا 5/13 درصدی آن می شود. همچنین دامنه ی پیش ماده ی آن باریک بوده و بیشتر قادر تخمیر دی گلوکز است.

مونو و دی ساکاریدهای حاصل از هیدرولیز مواد لیگنوسلولزی با توجه به نوع میکروب و شرایط محیطی مثل دما، غلظت بازدارنده ها و غیره به دو روش از غشاء میکروب های مخمر عبور می کنند: 1- انتشار تسهیل شده که براساس شیب غلظت عمل می کند 2- انتقال فعال (وابسته به شیب پروتونی، وابسته به انرژی حاصل از ATP، وابسته به فسفوانول پیرووات).

 


موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب: تولید بیواتانول از همی سلولز, ] [ 10:34 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

موجودات زنده ی یک اکوسیستم ممکن است با هم ارتباط داشته یا نداشته باشند. در حالتی که باهم ارتباط دارند، روابط آن ها به شکل های مختلفی است که یکی از آنها همزیستی باکتری های ریزوبیوم با ریشه ی گیاهان است که گاهی به تشکیل ساختاری به نام گرهک ختم می شود. در این ساختارها که عمر آن ها به گونه گیاهی و عوامل متعددی نظیر ژنوتیپ گیاه میزبان، ژنوتیپ میکروسیمبیونت ریزوبیالی، محیط رشد (میزان نیترات خاک، نسبت متابولیت های نیتروژن دار به متابولیت های کربن دار دمای بالا، شرایط اسیدی خاک، آلودگی ریشه به عوامل بیماریزا و خشکی و غیره) و رقابت گره و میوه جهت گرفتن انرژی و مواد قندی بستگی دارد، عمل تثبیت نیتروژن توسط باکتروئیدها صورت می گیرد. در گره ها یک شیب شعاعی نمو وجود دارد به طوری که پیری در مرکز آغاز شده و به سمت بیرون پراکنده و منتشر می شود. باکتری های درون سیمبیوزوم در هر دو نوع گرهک می توانند هنگامی که گرهک پیر می شود، دوباره به حالت باکتری های ساپروفیت بازگردند. برقراری همزیستی با ترشح موادی از سوی گیاه نظیر فلاونوئیدها شروع شده و اختصاصی بودن ارتباط توسط عوامل نود ترشح شده از طرف باکتری ها تعیین می شود. شکل گیری گره و تعیین تعداد آن ها و همچنین فعالیت آن ها توسط مسیرهای هورمونی (اتیلن، آبسزیک اسید و سیتوکینین) و متابولیتی کنترل می شود. بیشترین فعالیت تثبیت نیتروژن در هفته ی سوم عمر آن دیده می شود و به تدریج از فعالیت آن کاسته شده و تعداد پراکسیزوم ها افزایش، تعداد میتوکندری ها کاهش و پلاست ها در خود فریتین ذخیره خواهد کرد و فعالیت خود را نهایتا از دست می دهد. همچنین فعالیت تیول پروتئازها به ویژه سیستئین پروتئازها افزایش می یابد. گونه های فعال اکسیژن نقش های متعددی در سلول های گیاهی، جانوری و باکتریایی دارند که عبارتند از: مرگ برنامه ریزی شده ی سلولی، چرخه سلولی، به عنوان پیک ثانویه در پیام رسانی آبسزیک اسید و اتیلن، پاسخ ایمنی ذاتی (مانند پاسخ بسیار حساس) و ایمنی اکتسابی. دو فرضیه برای نقش گونه های فعال اکسیژن، آسکوربات و گلوتاتیون در پیری گرهک لگوم ارائه شده است:

1- کاهش تدریجی گلوتاتیون و آسکوربات می تواند به افزایش تدریجی تنش اکسیداتیو و آغاز پیری گرهک منجر شود.

2- کاهش تدریجی آسکوربات و گلوتاتیون گرهک طی پیری به افزایش تدریجی تنش اکسیداتیو منجر نمی شود زیرا با کاهش گونه های فعال اکسیژن همراه است و توازن ردوکس گرهک حفظ می شود. در  هر دو حالت روابط پلاسمودسمایی از بین رفته و آسکوربات یا پیش سازهای گلوتاتیون که گره نمی رسد. زیرا گره به تنهایی به دلیل نداشتن آنزیم گالاکتونولاکتون دهیدروژناز، قادر به ساخت آنتی اکسیدان های آسکوربات و گلوتاتیون نیستند. 

 


موضوعات مرتبط: فیزیولوژِی گیاهی، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:پیری گرهک, ] [ 10:32 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

ایسنا : رئيس بخش جراحي عروق بيمارستان سينا درباره درمان زخم پاي ديابتي گفت: ابتدا بايد نوع زخم پاي ديابتي مشخص شود سپس درمان زخم بسته به عامل و علت آن طراحي شود.

دکتر محمدرضا ظفرقندي استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران ادامه داد: پاي ديابتي، مي‌تواند باعث تنگي عروق محيطي و نيز از سوي ديگر تخريب اعصاب محيطي شود که هر دوي اين عوامل مي‌تواند به زخم پاي ديابتي منجر شود.

وي در خصوص مورد اول يعني تنگي و انسداد عروق محيطي، گفت: ايسکمي يا نرسيدن خون به اعضايي مانند انگشتان پا مي‌تواند باعث زخم ديابتي شود که حدود 30 درصد زخم هاي ديابتي از اين نوع هستند.

اين استاد دانشگاه علوم پزشکي تهران،همچنين در خصوص تخريب اعصاب محيطي که باعث از بين رفتن حس پا و ايجاد اختلال حس مي‌شود، گفت: در اثر اختلال حس، در نواحي فشاري پاي فرد، زخم‌هاي فشاري ايجاد مي‌شود که اين نوع زخم‌ها حدود 70 درصد زخم‌هاي ديابتي را تشکيل مي‌دهد.

وي در خصوص زخم‌هاي پاي ديابتي ادامه داد: ابتدا بايد نوع زخم‌ها از يکديگر تفکيک داده شوند که آيا يکي از انواع مذکور يا ترکيب آنها و يا حتي ترکيب اين دو با يک نوع سومي است. سپس بسته به اتيولوژي، عامل و علت زخم، درمان آن طراحي شود.

رئيس بخش جراحي عروق بيمارستان سينا با بيان اين که پايه درمان کنترل قند است؛ گفت: در مواردي که عامل عروقي موجب زخم شده است، بايد به دنبال احياي گردش خون و پيوند رگ بود اما در مواردي که عامل عصبي موجب زخم است، حرف اول را رفع عامل فشار و مراقبت مي‌زند و سبک زندگي، نپوشيدن کفش تنگ و مراقبت از پا مي‌تواند زخم را بهبود دهد.


موضوعات مرتبط: مدرسه، سال اول دبیرستان، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 13 ارديبهشت 1392برچسب:زخم پای دیابتی و درمان آن, ] [ 1:5 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

هدف اصلی از رژیم درمانی در بیماران دیابتی، استفاده از موادغذایی به صورت متعادل است. اصولاً رژیم غذایی ای كه توسط كارشناسان و متخصصان تغذیه برای افراد دیابتی تهیه می شود دارای اهداف زیر است:

- رساندن قند خون به سطح طبیعی

- حفظ سطح چربی های خون در حد طبیعی

- كاهش مشكلات خاص بیماران دیابتی

- به دست آوردن و حفظ وزن ایده آل

- رساندن مواد مغذی به بدن به میزان لازم

- تأمین انرژی موردنیاز بدن جهت انجام فعالیت های لازم

- جلوگیری از بروز عوارض و مشكلات ناشی از دیابت

توصیه های تغذیه ای برای بیماران مبتلا به دیابت نوع اول

1. سعی كنید برنامه غذایی خود را به طور منظم تنظیم كنید. به نحوی كه هر روز در ساعات معینی غذا بخورید.

2. روزانه بین 4 تا 5 وعده غذا بخورید.

3. در هر وعده مقادیر متناسبی از كربوهیدرات ها را مصرف كنید تا دچار عوارض ناشی از نوسانات قندخون نشوید.

4. چربی دریافتی از طریق موادغذایی را محدود كنید.

5. مصرف قندهای ساده مانند شكر، شكر قرمز، عسل و شربت ذرت را محدود كنید.

6. مصرف فیبر را تا میزان 25 میلی گرم به ازای هر 1000 كیلوكالری دریافتی افزایش دهید. جهت اطلاع از میزان كالری موردنیاز روزانه خود، با متخصص تغذیه مشورت نمایید. منابع غذایی فیبر عبارتند از : انواع میوه و سبزی، حبوبات و غلات سبوس دار.

7. تلاش كنید از محصولات بدون قند مانند نوشابه های بدون قند، ژله بدون قند و بیسكوئیت های بدون قند استفاده كنید.

8. از میوه های تازه و كلوچه های كم چربی و غلات به عنوان میان وعده استفاده كنید.

9. هر روز صبح، غلات پرفیبر را برای صبحانه انتخاب كرده و از مصرف غلات دارای مقادیر زیاد شكر خودداری كنید.

10. به جای آب میوه از میوه تازه استفاده كنید.

11. از شیرهای كم چربی استفاده كنید.

12. روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

توصیه های تغذیه ای برای بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم

از آنجایی كه بیماران دیابت نوع دوم در سنین بالاتری قرار دارند، مهم ترین كار در این بیماران، كنترل وزن می باشد. بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم باید توصیه های ذیل را مدنظر قرار دهند:

1. مصرف فیبرهای محلول به میزان 25 گرم به ازای هر 1000 كیلوكالری ضمن ایجاد احساس سیری ، می تواند به كنترل قندخون كمك كند. یكی از انواع فیبرهای محلول پكتین می باشد كه در سیب ، مركبات مثل پرتقال، لیمو و گریپ فروت ، توت فرنگی ، هویج و غلات سبوس دار وجود دارد . غیر از این مواد غذایی، منابعی فیبری كه در بالا ذكر شده اند را نیز مصرف كنید.

2. تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید.

3. حتما قبل از صرف غذا از سالاد یا موادغذایی كم كالری مانند كاهو، كرفس، ژله بدون قند و سوپ های ساده و كم كالری استفاده كنید.

4. از مصرف آب میوه در صبح و به صورت ناشتا خودداری كرده و به جای آن در طول روز از میوه تازه استفاده كنید.

5. از نوشیدنی ها و دسرهای بدون قند استفاده كنید.

6. آرد گندم كامل را جانشین آرد سفید كنید.

7. از مصرف روغن ماهی و مكمل نیاسین خودداری كنید زیرا باعث افزایش قند خون می شوند.

8. مصرف چربی ها را در برنامه روزانه غذایی خود طبق نظر متخصص تغذیه كاهش دهید.

9. روزانه 8 لیوان آب بنوشید.

نكات مهم و قابل توجه برای خانواده ها و بیماران

1. افراد دیابتی مبتلا به بیماری كلیوی نیز باید به تغذیه خود توجه خاصی داشته باشند، زیرا بیماری كلیوی با عمل بسیار از مواد مغذی تداخل دارد. لذا مصرف مكمل های تغذیه ای مگر با اجازه متخصص تغذیه توصیه نمی شود.

2. از آن جایی كه كمبود بعضی از ویتامین ها باعث تشدید بیماری دیابت می گردد، باید سعی كرد تا مقادیر متناسب ویتامین ها از طریق موادمغذی دریافت شوند. به دلیل افزایش نیاز به ویتامین ها در این بیماران باید مكمل ویتامینی مصرف شود، ولی برای جلوگیری از عوارض مصرف بیش از حد آنها با متخصص تغذیه مشورت كنید.

3. ویتامینC برای ورود به داخل سلول، نیاز به انسولین دارد. تحقیقات نشان می دهد كه مقدار این ویتامین در افراد دیابتی پایین تر از حد طبیعی می باشد؛ لذا مصرف میوه و سبزی فراوان و همچنین مكمل ویتامینC ضروری است.

4. بعضی از داروهای خوراكی كاهش دهنده قند خون، باعث كمبود ویتامینB12 در بدن می شوند. بنابراین در این مورد نیز باید با یك متخصص تغذیه مشورت كنید، زیرا كمبود این ویتامین می تواند باعث تخریب بافت عصبی شود.

5. بیماری دیابت می تواند باعث كمبود بیوتین در بدن شود. از آن جایی كه كمبود این ماده مهم می تواند باعث تخریب بافت عصبی در بازوها و ساق پا شود، مشورت با متخصص جهت آشنایی با منابع مصرف و میزان مورد نیاز آن ضروری است.

منبع

تبیان


موضوعات مرتبط: مدرسه، سال اول دبیرستان، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 13 ارديبهشت 1392برچسب:رژیم درمانی در بیماران دیابتی, ] [ 1:2 ] [ حمیدرضا قاسمی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

کارشناس علوم گیاهی، کارشناس ارشد بوم شناسی گیاهی و دانشجوی دکتری فیزیولوژی گیاهی دانشگاه اصفهان
آرشيو مطالب
مهر 1393
مرداد 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 بهمن 1392 دی 1392 مهر 1392 شهريور 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 شهريور 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 فروردين 1391
امکانات سایت

   آی پی رایانه شما :

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 12616
تعداد مطالب : 141
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1